en | hu

<< play >>

PAST FUTURE, PRESENT, FUTURE
Storefront, New York
2012. október 5. – 2013. január 12.

Kívül 2170

Az elmúlt 200 évben New Yorkban két metropolisz épült egymással párhuzamosan, az egyik a meglévő XIX-XX századi struktúrát, a hálót folytatta a hagyományos módon. A másik pedig erre a struktúrára épülő parazitaként különleges helyeket, Survival Dom-okat hozott létre, ahol a ki lehetett kapcsolni a mindennapi élet rutinját, oxigén dús környezetben lehetett regenerálódni.

Az első Dómok az egészséges élet, a pihenés, a szórakozás miatt jöttek létre. A magasba települtek, ahol több a fény és jobb a kilátás. A civil kezdeményezés sikerén felbuzdulva a város vezetése Julian Assange első polgármesteri ciklusa alatt a Dómok építését a saját kezébe vette. Az első Dómok célja Doloris Holmes ötlete nyomán a városi életkörülmények radikális javítása, egy jobb, élhetőbb környezet biztosítása volt a cél, később ezek a helyek a városi élet mindennapi színtereivé váltak, miközben az eredeti New York fokozatosan elnéptelenedett.

A város a Dómokból álló organikus hálózatba költözött, amely teljesen beszőtte a felhőkarcoló tömbökből álló rasztert. A Dómok 3-500 lakost eltartó mini falvak, önfenntartó rendszerek. Az oxigén termelése mellett élelmet termelnek a bentlakók szükségleteinek fedezésére, gondoskodnak a hulladék és az elhasznált levegő újbóli felhasználásáról. A Dómok összetett rendszerek, magas technológiai szintnek köszönhetően megvalósítják az önmagában tökéletesen működő, ökológiailag önfenntartó, ember által lakott település utópiáját. A dómok a nap energiáján kívül nem használnak fel semmit a környezetükből, és nem is bocsátanak ki semmit. Egyetlen kapcsolatuk a várossal az, hogy a meglévő felhőkarcolókra telepszenek rá, az elhagyott, fenntarthatatlanná vált struktúrákba épülnek bele.

A metropoliszt fokozatosan elhagyták a lakói. Akik itt maradtak, a New York maradék lakói, a túlélést biztosító buborékok valamelyikében laknak. A Dómok fizikailag nincsenek összeköttetésben egymással, (bár az összenövésre azért van példa), de erős szövetséget alkotnak, a görög poliszok mintájára, ez lett mára a hivatalos város. A Dómok lakóinak legfontosabb feladata az önfenntartás biztosítása, ez minden energiájukat felemészti. Kultúrára, művészetre, filozófiára, gondolatokra nem jut idő. Ezeket szintetikusan pótolja a rendszer, a lakóknak reflexióra sem lehetősége, sem ereje és egy idő után igénye sincsen.

A populáció létszáma egy Dómon belül állandó, mesterségesen fenntartott. Minden zöld, minden fenntartható. A lehető legfenntarthatóbb. De a Dómot nem lehet csak úgy elhagyni. A kijáratnál őrök vannak, ha kifizeted a borsos kilépési díjat kimehetsz egy időre. A díjak a kinn eltöltött idő függvényében változnak, egy rövid látogatás a régi város üres megastruktúrájában, vagy egy hosszabb a természeti tájban, amivé a metropolisz változott. A látogatás több, mint romantikus kaland a bent lévőknek, azok az emberek, akik kilépnek, már soha nem térhetnek vissza. Te döntesz. Még ki lehet menni a Dómból, de meddig, és mi van kívül?



NEW YORK

Népesség:
1 972 526

Politikai rendszer:
Demokrácia

Fontos helyi esemény:
A polgármester aláírja az oxigén árát rögzítő törvény szigorítását

NYUGATI KULTÚRA
Irodalom
Felpiszkált népmesék

Művészet
Mesterséges kőkori

Építészet
ecotech

Film
Hangyák háborúja (háttér sugárzás)

Zene
Számítógép generálta madárcsicsergés

Design
mesterséges inteligencia által ellenőrzött funkcionális tervezés,

Technológia
Hideg fúzió

Tudomány
A végtelen képlete

Orvostudomány
Az emberi életkort száz évvel megnyújtó szépségápolási szerek

Új kifejezések
oxicizmus

Kifutó kifejezések
genetika

Random
Sikeres kapcsolatfelvétel a legközelebbi inteligens bolygóval

Világ

Népesség
50 000 000 000

Fontos globális esemény
Első telepesek a Marson

A projekt koncepciója a New York-i Storefront Art and Architecture felkérésére született, Doloris Holmes Survival Dome (1970) koncepciójának továbbgondolása. A projekt jelenleg 100 másik mellett a Storefront Past Futures, Present, Futures, an exhibition with 101 unrealized visions of New York City kiállításan látható.

Szerzők: sporaarchitects- Hatvani Ádám, Dékány Tibor, Vadász Orsolya, render: Várhidi Bence, fordítás: Várady Tibor