en | hu

<< play >>

M4 FŐVÁM TÉR ÁLLOMÁS
Budapest IX. ker. 2010.

munka: M4 FŐVÁM TÉR ÁLLOMÁS
helyszín: Fővám tér, Budapest
megbízó: BKV Rt. DBR Metró Projekt Igazgatóság
tervezés éve: 2005-2013
építés ideje: 2007-2014
építési költség: cca. 20 M Euro
méret: 7100m2
tervező csapat: sporaarchitects – Dékány Tibor, Finta Sándor, Hatvani Ádám, Vadász Orsolya
munkatársak: projektépítész: Balogh Zsuzsa, Korompay Attila munkatárs: Várhidi Bence, Soltész Noémi, Jánosi András, Molnár Diána, Molnár Adrienn
general építész tervező: Palatium Stúdió Kft.
mérnöki tervező: Főmterv, Uvaterv, Mott-Macdonald konzorcium

A Fővám tér állomás A Szent Gellért téri állomás ikertestvére, réselt dobozszerkezettel és bányászott alagutszakaszokkal készül. A Duna közelsége és az építési hely kötöttségei összetett állomási terek kialakítását eredményezte. A szerkezet komplexitását növeli, hogy az adott helyen meg kell oldani a 2-es villamos aluljárójának és a gyalogosaluljárónak a kialakítását is. A metróvonal átadását követően a Fővám tér várhatóan a Belváros egyik új kapujává válik.
A dobozt többszíntű vasbeton gerendarács rendszer támasztja ki és merevíti, ez a szerkezet hálózatot alakítva csontszövetként veszi fel a nagy, időben növekvő földnyomást. A doboz építészetét ez a látszóbeton gerenda hálózat határozza meg. Az alagutas állomásrészek képzőművész által tervezett printelt kerámiaburkolta távoli rokona lesz a közeli Gellért szálló szecessziós Zsolnay kerámiáinak.
Az építéstechnológiának és az ezt kihasználó építészeti koncepciónak köszönhetően nagy belső terek jöttek létre az állomásokon. A terek léptékéről sokat elárul, hogy az állomások keresztmetszetei összevethetőek a pesti eklektikus városszövet utcakeresztmetszeteinek méretével, igy az állomások terei felfoghatóak a fennti utcák és terek inverz folytatásaként.
A természetes fény használata nagyon fontos szempont a vonal összes állomásán. A világítás koncepció az építészeti koncepció szerves részeként minnél inkább alátámasztani igyekszik a szerkezeti őszinteséget. A Fővám téren az állomás fölött nagy forgalommentes tér alakul ki. Ez lehetőséget ad felülvilágítók beépítésére, melyek beengedik a napfényt a peronszintig.