en | hu

<< play >>

Hársfa Óvoda
Budaörs 2009. tervpályázat

munka: Budaörs Hársfa utcai óvoda
helyszín: Budaörs
tervezés éve: 2009
státusz: tervpályázat
méret: 1500m2
tervező csapat: sporaarchitects – Dékány Tibor, Hatvani Ádám, Vadász Orsolya
Evva Ambrus, Balogh Zsuzsa, Várhidi Bence, Soltész Noémi, Molnár Diána

Az épített környezet minősége, kisugárzása, az általa közvetített szellemiség befolyásolja a benne zajló élet minőségét, a használók hangulatát, döntéseit . Különösen igaz ez a gyerekek környezetére. Az óvoda tervezése mindig kihívás, mert az ovi meghatározó szerepet tölt be a gyerekek szellemi fejlődésében, szemléletük kialakulásában. Kilépve a családi környezetből ez az első játékos találkozásuk a felnőttek világával, itt indulnak el az önállósodás útján, itt szereznek először barátokat, itt alakul ki először a családon kívüli a közösséghez való tartozás érzése. Fontos, milyen épített környezettel találkoznak itt, hogyan használják a házat, milyen anyagokkal érintkeznek. Nagyon fontos, hogy a gyerekek már itt elsajátítsák a környezettudatosság alapjait.
Olyan elrendezést kerestünk, amely maximálisan megfelel a gyerekek igényeinek, visszafogott, mégis ingergazdag, funkcionálisan tiszta, áttekinthető, egyszerű. A hagyományos középfolyosós elrendezés helyett, világos, tágas, utcaszerű kerengőre fűztük fel a funkciókat. Az épületbe belépve az aulába érkezünk, ahonnan áttekinthető az egész térstruktúra.
Az építészeti koncepció a többrétegűségre épít. A ház különböző rétegei átmenetet képeznek az utca - külső világ és a játszó udvar - belső, saját világ között. A külső, utca felőli héjban kaptak helyet a kiszolgáló funkciók. Ez a külső héj védi az óvoda belső életét az utcától. A középső ív a csoportokat összekötő folyosó, belső utca, kerengő, mely az aulánál felbővül. Itt zajlik az óvodai csoportok közös élete, innen nyílnak a csoportszobák. A legbelsőbb karéjt a kertre néző csoportszobák képezik, biztosítva a nyugodt, zavartalan játék és tanulás tereit. A különböző rétegeket átszövi a kert, a csoportszobák között kis átriumok alakulnak, melyek minden csoport számára külön kis fedett-nyitott udvart adnak. A kerti teraszok teteje pergolaként működik, melyet az óvodások jelei lyukasztanak ki, és kis fűcsomószerű oszlopkötegek tartják.
A környezettudatos épület koncepció itt nem csak takarékossági, üzemeltetési szempontból fontos, hanem pedagógiai célokat is szolgál. A gyerekek (és szüleik) találkoznak a legkorszerűbb energetikai rendszerekkel, szerkezetekkel, a zöldtetővel, az esővíz újrahasznosításával, a nap, a szél energiájának hasznosításával, a faszerkezetek alkalmazásával, a hulladék szelektív kezelésével és újrahasznosításával. A ház bemutathatóvá teszi a gyerekeknek az ekologikus gondolkodást.