FURNITECTURE
“A nagy múltra visszatekintő Lipcsei Könyvvásár az egyik legrangosabb európai könyvszakmai és – szemben a frankfurtival – egyszersmind irodalmi rendezvény. A magyar részvétel, ahogyan már az előzőekben, idén is egy éppen aktuális hazai vonatkozású irodalmi témára fókuszált: Dragomán György Máglya című regényének németországi sikerére.
A tervezésre felkért sporaarchitects (Hatvani Ádám, Dékány Tibor, Pásztor Bence, Tarcali Dávid, Korompay Attila, Evva Ambrus, Harcsa Dia, Pavlicsek Nándor) erre a tematikus súlypontra reflektálva alkotta meg kiállítási standunkat, érzékeny absztrakcióval, szerencsésen elkerülve a direkt utalásokat. A kihívásra adott válaszuk a bútor (furniture) és az építészet (architecture) sajátos ötvözése: „furnitecture” (mely, bármely hely, bármely tér sajátosságaihoz, léptékéhez, szituációjához természetesen igazodó, több nézőpontú, többcélú, esztétikailag és konstrukciós szempontokból is minimalista „építészeti” elemekből szerkesztett designként definiálható) nem előzmény nélküli a sporaarchitects oeuvre-jében. A Hello Wood táborokban vagy a 2012-es Slow Design-on a Design Terminálban már volt alkalmam találkozni ugyanebből az alkotóműhelyből kikerült, hasonló gondolatmenetű és karakterű tárgyegyütteseikkel, térbútoraikkal, installációikkal.
De hasonló szemléletben fogantak az M4-es metró Gellért téri és Vámház téri állomásainak enteriőrjei és általuk tervezett felszíni elemei is – friss szemléletet hozva a belsőben, újraértelmezve az utcabútor és a ház közötti léptékváltást a városszövetben.
Itt, Lipcsében egy neutrális csarnoktérben kellett megtalálniuk a legmegfelelőbb építészeti-látványtervezői viselkedésmódot. A számunkra kijelölt, két derékszögű paravánfal által definiált, sarokhelyzetű, durván 5×5 méteres placcra lehelyezett szőnyeg, rajta a beúsztatott, elrajzolt mágnespatkó-alaprajzú polc-szigettel – telitalálat. Bevonzza és ott is tartja a kíváncsi látogatót, intim kommunikációs szituációt teremt a vásár forgatagában. Igazi találkozási pont.”
Mátrai Péter